Budapest Film Academy

diákvélemények

RENDEZŐ KURZUS – ŐSZ  

2015. március 17. 13:40 - budapest_film_academy_student_reviews

A szemeszter első részében az órák nagy részét Alexis Latham vendégtanár tartotta. Alexis a Walesi Királyi Zene és Dráma Főiskolán végzett 1990-ben és azóta színészként, rendezőként és trénerként dolgozott. Később olyan nevek váltották mint Kovács András Bálint, az ELTE Filmtudományi tanszékének vezetője; Gurbán Zsuzsa, aki rendezőasszisztensként Steven Spielberggel is dolgozott; és István Szabó, Oscar-díjas rendező. Emellett Hódi Jenő, a Budapest Film Academy alapítója is tartott órát, hol egyedül, hol másokkal: Kamarás Iván, Jászai Mari-díjas színész, és James Chankin, amerikai rendező-producer is a vendége volt.

A félév főtémája a rendező és színész kapcsolata volt. Ennek megteremtésében Alexis a színészi nyelv tanításával segített, ami olyan dolgokat tartalmazott, mint a feszültség szintjei, a státusz, a szereplők kapcsolata, és a változás. Ezeket a nyelvi eszközöket kis, hol hozott, hol improvizált jeleneteken keresztül gyakorolták a hallgatók, amiknek nem csak rendezői, de színészei is voltak, ezáltal nagyon fontos tapasztalatokat szerezve. Nem véletlen végzett rengeteg híres rendező egy színész tanfolyamot is, hiszen így a másik oldalról is megtapasztalja a dolgokat. A Budapest Film Academy tanulói megkapták mindkettőt egy órán belül.

Kovács András Bálint – mint a jelenlegi egyetlen nagydoktor az országban filmtudomány területén, akinek a fő kutatási területe a modern európai művészfilm – a szerzői filmekről tartott előadást. Az óra első felében felsorolta a különbségeket, olyanokat mint a konfliktus, ami a zsánerfilmek esetében mindig külső, míg itt viszont belső eredetű, a karakter pszichéjében lejátszódó. A második részben példákon mutatta be mindezt, olyanokon, mint Peter Greenaway filmje A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője.

Hódi Jenő tartott egy órát a reklámfilmekről, és azok fontosságáról. Jenő sok tapasztalatot szerzett reklámok rendezéséből. Saját bőrén tapasztalta meg, hogy mindig a megrendelő kérésének kell eleget tenni, még akkor is, ha neki egyébként jobb ötlete támad. Nem csak az élményeit osztotta meg az órán, hanem három nagy cég – a Men’s Health, a Sony és a Schweppes – számára készítendő reklám lehetőségről is beszélt. Ezek közül kettőt decemberben le is forgattak a Budapest Film Academy hallgatói.

Gurbán Zsuzsa – aki rengeteg magyar és külföldi produkcióban dolgozott első, és második rendező asszisztensként – a forgatás nehézségeiről beszélt. Az előadása mellé számos illusztrációt hozott, például call sheeteket, helyszíni rajzokat, olyan hollywoodi nagy produkciókból, mint az új Die Hard.

Hódi Jenő két órát tartott közösen először Kamarás Ivánnal, majd James Chankinnel, akikkel tavasszal egy mozifilmen dolgozik majd. Baráti beszélgetés keretében beszélt velük a filmünk célcsoportjának megtalálásáról, valamint a pitchelésről, és ennek különböző fajtáiról: hogyan kell eladni a projektünket egy gazdaságis embernek, egy színésznek, vagy a megcélzott rétegnek. James megosztotta tapasztalatait egy külföldi országban való forgatásról, és arról hogy hogyan lett egy egyszerű helyszínkeresőből pár év alatt producer-rendező.

Szabó István azzal nyitott, hogy mi az, amit csak a filmek tudnak megmutatni, és semmilyen más művészeti ág nem: ez az élő arc; az az arc, ami a színházban az utolsó sorból nem látszik. Hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a kamera előtt élni kell, és nem játszani; hogy a színésznek karizmával és energiával kell rendelkeznie. Azt is említette, hogy minden korban megvan az az arc, ami képviseli a nézők vágyait, így régen Greta Garbo, Ingrid Bergman, Marlene Dietrich, később Marilyn Monroe, majd Jane Fonda és Meryl Streep. Mindezért a castingnál oda kell figyelnie, hogy a szereplő ne csak a valóságnak, de az adott kornak is megfeleljen. Ezután beszélt arról, hogy a filmkészítés kollektív műfaj, és a rendező dolga, hogy felügyelje jó irányba tart-e a projekt. Ehhez az Oscar-díjas rendező egy saját checklist-et használ, ami olyan kérdéseket tartalmaz, hogy mi viszi előre a jelenetet, vagy milyen emberi érzésekre kell odafigyelni.

A szemesztert stílusosan Alexis zárta, akivel összegeztük a tanultakat, és minden hallgató rendezhetett egy kisebb jelenetet, ami alapján megkapta a félévére a jegyét. Következő félévben a karakterek bemutatásával megyünk tovább, és a forgatókönyvírás óra diákjai által írt jeleneteket rendezik és forgatják le a tanulók.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://diakvelemeny-budapestfilmacademy.blog.hu/api/trackback/id/tr967277827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása